top of page

Fakty i mity o robotyzacji procesów biznesowych

W jednym z naszych poprzednich artykułów blogowych odpowiadaliśmy na pytanie, „Czy roboty zabiorą nam pracę?”, starając się rozwiać obawy związane z przyszłością zatrudnienia w erze automatyzacji. Mimo to, pewne przekonania i mity na temat robotyzacji wciąż krążą w przestrzeni publicznej, zyskując na sile poprzez wielokrotne powtarzanie.


W kontekście robotyzacji procesów biznesowych, warto więc przyjrzeć się bliżej, które z popularnych opinii są faktycznie uzasadnione, a które stanowią jedynie powtarzane mity. Celem naszego dzisiejszego artykułu jest oddzielenie rzeczywistości od fikcji i dostarczenie rzetelnej wiedzy na temat wpływu automatyzacji na współczesne przedsiębiorstwa.


#1 – Fakt, czy mit? – Wdrożenie robotyzacji jest bardzo kosztowne

Koszt wdrożenia robotyzacji procesów biznesowych (RPA) może się różnić w zależności od wielu czynników, zatem przekonanie, że jest to rozwiązanie bardzo kosztowne - jest mitem.


Od czego może zależeć koszt wdrożenia robotyzacji w firmie? Od:

  • rozmiaru i złożoności firmy

  • liczby robotów do wdrożenia

  • rodzaju oprogramowania RPA

  • poziomu dostosowania robota do potrzeb firmy

  • kosztu infrastruktury

  • kosztów utrzymaniowych


Istnieje wiele sposobów na obniżenie kosztów wdrożenia RPA tj. rozpoczęcie robotyzacji od małych kroków lub współpraca z partnerem zewnętrznym.


#2 – Fakt, czy mit? – Roboty pracują bezbłędnie

Roboty, podobnie jak ludzie, mogą popełniać błędy. Chociaż są one zaprojektowane tak, aby działać z dużą precyzją i wydajnością, nie są one wolne od wad, zatem powyższe stwierdzenie to mit! Robot zazwyczaj nie popełnia błędów, ponieważ pracuje według ściśle określonej instrukcji.


Jeśli zatem pojawią się jakieś błędy w pracy robota – wynikają one najczęściej ze źle przygotowanej instrukcji, lub:

  • Błędnych danych: Roboty opierają swoje decyzje na danych, które im dostarczamy. Jeśli dane są niekompletne lub niepoprawne, robot może popełnić błąd.

  • Awarii sprzętu: Jak każde urządzenie elektroniczne, roboty mogą ulec awarii. Może to prowadzić do nieoczekiwanego zachowania lub całkowitego wyłączenia robota.

  • Czynników zewnętrznych: Roboty mogą być również narażone na błędy spowodowane czynnikami zewnętrznymi.


#3 – Fakt, czy mit? – Robotyzacja procesów biznesowych jest trudna do wdrożenia

Mit! Istnieje wiele narzędzi dostępnych dla firm, które chcą wdrożyć RPA. Na rynku spotkać można również firmy konsultingowe, które mogą pomóc w całym procesie.


Prawda jest taka, że ​​robotyzacja procesów biznesowych nie musi być trudna. Przy odpowiednim podejściu może stać się potężnym narzędziem, które pomoże firmom zwiększyć wydajność, obniżyć koszty i poprawić jakość obsługi klienta.


Potrzebujesz wsparcia w przygotowaniu listy procesów, które można zrobotyzować w Twojej organizacji? Skontaktuj się z naszym ekspertem i umów bezpłatną konsultację dotyczącą wdrożenia RPA.


#4 – Fakt, czy mit? – Robot pracuje szybciej od człowieka

Faktem jest, że roboty i sztuczna inteligencja mogą wykonywać wiele zadań szybciej niż ludzie. Maszyny nie męczą się, mogą pracować non-stop i nie potrzebują przerw. Skala szybkości zależna jest od systemów, na których swoją pracę wykonują zarówno roboty, jak i pracownicy.


#5 – Fakt, czy mit? – Da się zrobotyzować wszystko i wszędzie

Temat robotyzacji jest często upraszczany i sprowadzany do stwierdzenia, że wszystko da się zrobotyzować. Jednak rzeczywistość okazuje się znacznie bardziej złożona, a to powielane przekonanie jest mitem.


Roboty nie mogą nas zastąpić we wszystkim i nie zautomatyzują wszystkich procesów w naszych organizacjach. Przeszkód może być wiele – od ograniczenia technologicznego, poprzez niezbędne wsparcie ludzkie (kreatywność, doświadczenie, analiza) aż po czas i koszty operacyjne.


#6 – Fakt, czy mit? – Proces poddawany automatyzacji musi zostać w pełni zrobotyzowany

Wiele osób wierzy, że jeśli proces jest poddawany automatyzacji to musi zostać w pełni zrobotyzowany. Jest to jednak mit.


Istnieją różne stopnie i formy automatyzacji, które mogą być dostosowane do specyficznych potrzeb danego procesu. Celem robota software nie jest zastąpienie w pełni pracownika, a jedynie odciążenie go od wykonywania powtarzalnych czynności, dlatego w wielu przypadkach robotyzuje się wyłącznie część procesu. Pełna robotyzacja nie zawsze jest konieczna ani opłacalna. Ważne jest znalezienie właściwej równowagi między automatyzacją, a udziałem ludzi, aby osiągnąć optymalne rezultaty.


#7 – Fakt, czy mit? – Robotyzacja sprawdzi się wyłącznie w dużych organizacjach

Często powielana jest opinia, że robotyzacja procesów biznesowych sprawdza się wyłącznie w dużych organizacjach. Jednak stwierdzenie to jest mitem, który należy obalić.


Robotyzacja przynosi korzyści niezależnie od wielkości organizacji. Mniejsze firmy często borykają się z ograniczonymi zasobami, zarówno ludzkimi, jak i finansowymi. Wdrożenie zautomatyzowanych procesów może pomóc im zwiększyć wydajność, obniżyć koszty i poprawić jakość produktów lub usług. Technologie takie jak roboty software, sztuczna inteligencja czy uczenie maszynowe są coraz bardziej dostępne i przystępne cenowo, dlatego mogą być opłacalną inwestycją również dla mniejszych firm na rynku. Kluczowe jest zidentyfikowanie obszarów, w których można ją efektywnie zastosować.


W artykule skupiliśmy się na najczęściej powielanych mitach, które powstrzymują firmy we wdrożeniu robotyzacji procesów biznesowych. Popularyzacja technologii RPA nierozerwalnie wiąże się jednak z pojawianiem się na rynku nowych, zupełnie błędnych przekonań, ale również z zakorzenieniem tych już istniejących.


Automatyzacja to dynamiczny obszar, który zyskuje coraz większe znaczenie we współczesnym świecie biznesu. Często kojarzona z optymalizacją działań i procesów, ma potencjał zrewolucjonizowania sposobu, w jaki funkcjonują przedsiębiorstwa.

bottom of page