Pomyśl o pracowniku, który nigdy się nie męczy, zawsze działa bezbłędnie i nie potrzebuje urlopu... Czy taki pracownik mógłby istnieć? Nie? A co jeśli powiemy Ci, że dzięki robotyzacji procesów biznesowych (RPA) taka wizja staje się rzeczywistością, dostępną dla każdej firmy?
Wprowadzenie robotów software, czyli tzw. wirtualnych pracowników, do organizacji przekłada się nie tylko na poprawę efektywności, ale także na zauważalne oszczędności, które przekonują do siebie coraz większą liczbę firm. Jak wynika z najnowszego raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service, więcej niż co druga firma jest już gotowa na wdrożenie nowych technologii i sztucznej inteligencji.
Jak jednak zadbać o utrzymanie cyfrowego pracownika w organizacji i jak nadzorować jego pracę? W tym artykule odpowiemy na te pytania i pokażemy, jak automatyzacja może zmienić działanie Twojej firmy.
Pierwszy zatrudniony robot
Kiedy mówimy o „zatrudnieniu” robota, mamy na myśli wdrożenie oprogramowania, które zautomatyzuje określone zadania. Proces ten może wydawać się skomplikowany, ale w rzeczywistości jego wdrożenie często zajmuje jedynie kilka dni.
Po przeprowadzeniu analizy procesów, następuje wybieranie tych najbardziej podatnych na automatyzację, by w kolejnym kroku rozpocząć „uczenie” robota wykonywać zadania, które do tej pory były realizowane ręcznie. W przeciwieństwie do pracowników, roboty pracują bez przerwy – 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – co pozwala na skrócenie finalnego czasu realizacji zadań i eliminację błędów ludzkich.
Decyzja o wdrożeniu cyfrowego pracownika to krok w kierunku automatyzacji, która z każdym rokiem zyskuje na popularności. Roboty nie zastępują ludzi, o czym pisaliśmy w naszym poprzednim artykule. Wspierają one zespoły przejmując powtarzalne i czasochłonne zadania, takie jak przetwarzanie faktur, generowanie raportów czy zarządzanie danymi.
Poznaj kodeks dobrych praktyk - Jak przygotować się do wdrożenia robotyzacji w firmie.
Utrzymanie cyfrowego pracownika
Wdrożenie cyfrowego robota w firmie to dopiero pierwszy krok do skutecznej automatyzacji procesów, jednak równie istotne, jeśli nie ważniejsze, jest jego utrzymanie. Maintenance, czyli regularna opieka techniczna nad robotami, pozwala na ciągłą i bezawaryjną pracę, a także na reagowanie na zmieniające się warunki czy potrzeby biznesowe. Każdy system, niezależnie od tego, jak zaawansowany technologicznie, wymaga aktualizacji, monitorowania i dostosowywania do nowych procesów. Regularny maintenance obejmuje nie tylko rozwiązywanie bieżących problemów, ale także przewidywanie i zapobieganie potencjalnym awariom poprzez monitorowanie wydajności oraz optymalizację procesów. Co więcej, cyfrowi pracownicy, działając w zmieniającym się środowisku biznesowym, muszą być często dostosowywani do nowych wytycznych prawnych, zmian w systemach IT czy procesów, które firma wprowadza.
Regularne aktualizacje oprogramowania stanowią więc podstawę tego procesu, dzięki czemu nasz cyfrowy pomocnik zawsze działa w oparciu o najnowsze algorytmy i funkcje. Szkolenia dla osób nadzorujących cyfrowych pracowników są równie istotne - dzięki nim można sprawnie zarządzać systemem i szybko reagować w nieprzewidzianych sytuacjach. Pamiętajmy, że inwestowanie w odpowiednią opiekę nad cyfrowym pracownikiem to nie wydatek, a mądra decyzja, która w dłuższej perspektywie przynosi wymierne korzyści dla całej firmy. Dlatego odpowiednia konserwacja i serwisowanie robota są nieodzowne, aby inwestycja w automatyzację przynosiła długofalowe korzyści i działała bez zakłóceń.
W świecie automatyzacji wyróżnia się dwa główne typy robotów: nadzorowane i nienadzorowane. Dowiedz się więcej - Jak zadbać o bezpieczeństwo w projektach RPA?
Skąd mam pewność, że roboty wykonują swoją pracę?
Pewność co do efektywności pracy robotów jest niezwykle ważna dla każdej firmy inwestującej w automatyzację. Jednak sam proces monitorowania pracy robotów jest niezwykle prosty.
Nowoczesne systemy robotyczne są wyposażone w zaawansowane narzędzia monitorujące, które dostarczają szczegółowych raportów o wydajności w czasie rzeczywistym. Dzięki precyzyjnym wskaźnikom KPI, możemy śledzić nie tylko ilość wykonanej pracy, ale także jej jakość i zgodność z ustalonymi standardami. Integracja robotów z systemami ERP pozwala na pełną transparentność procesów i natychmiastową identyfikację ewentualnych odchyleń od normy. Co więcej, zaawansowana analityka predykcyjna umożliwia przewidywanie potencjalnych problemów, zanim one wystąpią, minimalizując ryzyko przestojów. Warto również podkreślić, że współczesne roboty są wyposażone w funkcje samodiagnostyki, które automatycznie zgłaszają potrzebę konserwacji lub aktualizacji. Wszystko to składa się na kompleksowy system zapewnienia jakości, dający pełną kontrolę nad pracą robotów i gwarantujący optymalne wykorzystanie ich potencjału w środowisku biznesowym.
Współpraca, która się opłaca
Zatrudnienie robota w firmie to nie tylko oszczędność czasu i eliminacja błędów, ale również realna poprawa efektywności. Roboty działają niezawodnie, nie potrzebują przerw i urlopów, a ich utrzymanie jest znacznie tańsze niż utrzymanie pełnoetatowego pracownika. Współpracując z naszą firmą, masz pewność, że robot przez 36 miesięcy nie przyjdzie do Ciebie po podwyżkę. To inwestycja, która nie tylko się opłaca, ale też przynosi długoterminowe korzyści.
Może warto więc zastanowić się nad zatrudnieniem cyfrowego pracownika już dziś? Skontaktuj się z naszym ekspertem i umów bezpłatną konsultację dotyczącą wdrożenia RPA.